LCHF

Blogissani on 2011 lähtien esiintynyt lyhenne LCHF. Lyhenne tulee sanoista Low Carb, High Fat. Suomeksi tämä tarkoittaa vähän hiilihydraatteja, paljon rasvaa.

LCHF-metodilla voit pudottaa painoa melko vaivattomasti ja nopeasti. Kuten GI-metodikin, LCHF-metodia on helppo noudattaa eikä sen seuraaminen vaadi taulukoita tai muita apuvälineitä. Ainoa mitä sinun tarvitsee tietää on mitä kaupasta kannattaa kotiin ostaa ja mitä ei, tai mitä ruokalassa kannattaa lautaselle kerätä ja mitkä ruuat kannattaa jättää muiden syötäväksi.

LCHF-ruoasta tulet täyteen nopeammin ja pysyt kylläisenä pidempään. Verensokeri pysyy kurissa kun ruokavaliosta on karsittu pois sokeri, tärkkelys sekä suurin osa hiilihydraateista. Metodin mukaan 70-75 % päivittäisestä energiansaannistasi tulisi tulla rasvasta, 20 % proteiinista ja loput hiilihydraateista. Hiilihydraattienkin kohdalla suositellaan matalan glykeemisen indeksin tuotteista saatuja hiilihydraatteja, jotka eivät saa verensokeriasi heittelemään kuin vuoristorata.

Mikä on hyvää LCHF-ruokaa?

Erinomaisia ruokia LCHF-metodin seuraajalle ovat:

  • Eläinkunnan rasvat
  • Kasvikunnan rasvat
  • Kananmuna
  • Liha(myös linnut)
  • Kala ja äyriäiset

Hiilareita saat LCHF-metodia seuraten seuraavista:

  • vihannekset (maan päällä kasvavat)
  • hedelmät (kohtuudella)
  • marjat (kohtuudella)

Saat myös syödä:

  • Mausteita (ilman glutamaattia)
  • Kotitekoisia kastikkeita (hiilihydraatittomia)
  • Pellavansiemeniä
  • Oliiveja

Mikä ei ole LCHF-ruokaa?

Ruoka-aineet joissa on paljon hiilihydraatteja ja/tai sokeria eivät kuulu LCHF-ruokavalioon. Jos haluat pudottaa painoasi, älä syö mitään tältä listalta:

  • Viljatuotteet kuten leipä, pasta, puurot, vellit (myös speltti- ja kauratuotteet)
  • Peruna (tärkkelystä)
  • Couscous, bulgur, quinoa, linssit, pavut
  • Hedelmät, myös kuivatut
  • Kaikki sokerituotteet, hunaja ja makeutusaineet
  • Margariinit (margariini ei ole voita vaan sopii paremmin kenkälankiksi)
  • Myös omega-6 ruokaöljyt kuten maissi- tai auringonkukansiemenöljy
  • Light-tuotteet
  • Mehut, limut, olut (olut on nestemäistä viljaa)
  • Kakut, pullat, keksit, karkit (sanomattakin selvää), myös sokerittomat light-versiot
  • sipsit
  • jäätelö
  • Makkarat (nämä on kyllästetty erilaisilla E-numeroilla ja sisältävät vain osittain lihaa)
  • Maissi sekä maissituotteet

Terveyshyödyt

LCHF-ruokavalio on useiden terveysalan ammattilaisten mukaan elimistöllemme luonnollisin ja terveellisin ruokavalio. LCHF-ruokavalio auttaa painonhallinnassa ja monet ovat saavuttaneet merkittäviä ja ennen kaikkea pysyviä painonpudotuksia metodin avulla. Diabeetikot hyötyvät ruokavaliosta tasaisen verensokerin ansiosta. Monet huomaavat vatsansa rauhoittuvan, ihon tulevan parempaan kuntoon, kipujen häviävän, kropan tulehdusarvojen laskevan. Makeanhimo sekä jatkuva nälkä laantuvat ja ihmiset pystyvät lukemaan kehonsa nälkä- ja kylläisyysviestejä paremmin. Turvotus häviää, samoin usein ilmavaivat. Kynnet ja hiukset voivat paremmin. Hampaiden kunto paranee kun ne eivät jatkuvasti altistu makeille ruoille. Dementia-alttiuden on myös todettu pienenevän LCHF-ruokavalion myötä. Sopivasta ruokavaliosta on siis lukematon määrä terveyshyötyjä, samalla kun saat syödä hyvää ja terveellistä ruokaa.

Mikä on LCHF- ja GI-metodien ero?

LCHF-ruokavaliota voidaan pitää tiukennettuna GI-ruokavaliona. GI-ruokavaliota noudattavat saattavat syödä esimerkiksi täysjyvätuotteita maltillisesti, kun taas LCHF-ruokavaliossa näitä ei käytetä.

Miten LCHF eroaa luolamiesruokavaliosta?

LCHF-ruokavcalion ja luolamiesruokavalion suurin ero on, että LCHF-ruokavaliossa sallitaan meijerituotteiden käyttö, kun taas luolamiesruokavaliossa näitä ei käytetä.

 

Koska LCHF-ruokavaliosta voisi kirjoittaa ja on kirjoitettukin kokonaisia kirjoja, en minäkään saanut kaikkea tietoa mahdutettua yhdelle sivulle. LCHF-tietouden levittämiseksi olen avannut oman blogin: Hannan LCHF. Tässä blogissa jaan uutisia, tietoa, vinkkejä + linkkejä LCHF-ruokaohjeisiin jne. Tervetuloa lukemaan :)

 

Lähteet
Andreas Eenfeldt – Matrevolutionen, Ät dig frisk med riktig mag (Bonnier Fakta) 2011
Ulrika Davidsson – LCHF på mitt sätt (Ica Bokförlag) 2010
Kostdoktorn.se
Dahlqvist & Airam – Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok (Optimal Förlag) 2009
www.annikadahlqvist.com
Doktor Dahlqvists Blogg

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: