Etusivu > LCHF, Matala GI, Pääruoka > Kanaa, vuohenjuustoa ja parmankinkkua + vihannespaistos

Kanaa, vuohenjuustoa ja parmankinkkua + vihannespaistos

kanaa, vuohenjuustoa ja parmankinkkua

kanaa, vuohenjuustoa ja parmankinkkua + vihannekset

Kuulostiko otsikko tutulta? Jep, tämä ohje on mukaelma noin viikko sitten tekemästäni Kanaa vuohenjuustolla, parmankinkkukääreessä. Nyt höysteet olivat vaan vähän eri. Viimeksihän roiskin koko setin päälle purkillisen crème fraîchea, mutta se ei sulanutkaan vaan jäi paakuiksi päälle. Nyt päätin tehdä kastikkeen joka sulaa vihannesten sekaan ja onnistuinkin. Myös vihanneshöysteet oli tällä kertaa eri, kun kaalejakaan ei kannata ihan liikaa syödä joten tarjolla oli kesäkurpitsaa ja paprikaa. Kieltämättä viimekertainen parsakaali oli kuitenkin maultaan voittaja tämän kanaruoan kanssa.

Tällaiset ”laatikkoruoat” ovat vaan yksinkertaisesti pelastus kiireisellä viikolla. Valmistelut on hetkessä tehty ja sitten vaan koko setti uuniin kypsymään. Samaan aikaan kun ruoka valmistuu voi itse hoitaa kotona mitä tahansa muuta tai käydä vaikka lenkillä.

Kuva ei nyt tee oikein oikeutta tälle ruoalle, mutta koska tämä on tehty pääasiassa eväsruoaksi, ei asetteluun ole niin hirveästi pystytty tai ehditty panostamaan.

Kanat kolmelle:

  • 3 kananrintafilettä
  • 0,5 prk vuohenjuustoa (sellaisessa pyramidin mallisessa rasiassa)
  • kuivattua rosmariinia
  • paprikajauhetta
  • mustapippuria
  • suolaa
  • aavistus kuivattua minttua
  • 1 pkt parmankinkkua
  • 1 kesäkurpitsa
  • 1 paprika
  • voita vuoan voiteluun

Leikkaa kananrintafileisiin pitkittäinen syvä viilto. Lusikoi reippaasti vuohenjuustoa viiltoon. Rouhi fileiden pintaan ihan vähän suolaa (voit myös jättää tämän pois, vuohenjuusto ja parmankinkku ovat melko suolaisia itsessään). Ripottele sitten paprikajauhetta ja kuivattua timjamia. Lopuksi ihan pikkiriikkisen kuivattua minttua päälle vielä. Kääri fileet parmankinkun siivujen sisään tiiviiksi paketiksi ja nosta voideltuun uunivuokaan.

Pese ja pilko paprika sekä kesäkurpitsa. Lisää vihannekset vuokaan kananrintafileiden ympärille.

Kastike:

  • 1 prk smetanaa
  • n. 0,5-1 dl vispikermaa
  • rosmariinia
  • paprikajauhetta
  • ripaus suolaa
Sekoita kastikeainekset keskenään ja lusikoi vuokaan kasvisten päälle.
Paista koko settiä 200°C:ssa kunnes kana on kypsää. Laitoin itse vuoan kylmään uuniin jonka laitoin lämpenemään 200°C:een ja annoin olla n. 45 min..
Advertisements
  1. 25/08/2011 18:36

    Paljonko kaalia on liikaa? Mä voisin syödä kaalia näin syksyisin vaikka joka päivä… :)

    • 25/08/2011 19:17

      En osaa sanoa mikä on liikaa.. :( Itsekin tykkään yli kaiken parsakaalista, kukkakaalista, varhaiskaalista jne jne… Monkeyfood.net -blogista bongasin aiheeseen liittyen tekstin. Se mitä _en_ muistanut tai ollut huomannut oli, että kypsentäminen ilmeisesti auttaakin asiaan eli ilmeisesti aika rauhassa saa kaaliakin popsia jos sen yleensä kypsentää. Pahoittelut säikyttelystä :)

      Tässä lainaus:
      ”Goitrogeenisten (eli struumaa aiheuttavien) kasvisten suuri määrä. Erityisesti Suomessa paleoruokailija turvaa talvella pitkälti kaaleihin: keräkaali, ruusukaali, parsakaali, kukkakaali, punakaali ja hapankaali ovat edullisia ja herkullisia sekä saatavissa yli kylmän talven. Kaalit, kuten muutamat muutkin vihannekset, sisältävät kuitenkin runsaasti goitrogeenejä eli struumaa aiheuttavia ja kilpirauhasen toimintaa lamaavia ainesosia. Goitrogeenejä on kaalien lisäksi mm. lantussa, nauriissa, bataatissa ja pinaatissa sekä mm. paleoruokavalioon kuulumattomassa soijassa. ”

      vielä toinen pätkä:
      ”Kypsennä goitrogeeniset kasvikset. Voit edelleen käyttää kaaleja, mutta toisin kuin itse tein, suosittelen syömään ne pääosin ainakin kevyesti kypsennettyinä. Suuret määrät raakaa kaalia saattavat toimia kilpirauhasen lamaajina.”

      Ja suora linkki lähteeseen:
      http://monkeyfood.net/2011/03/27/paleoruokavalion-ongelmia/

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: