Etusivu > LCHF, Matala GI > Välimerellinen LCHF-pizza

Välimerellinen LCHF-pizza

LCHF-pizza

LCHF-pizza

Eilen oli pakko kokeilla Monkeyfood.netistä löytämääni pizzapohjan ohjetta. Ohje oli kyllä helpoin ja lyhyin mitä minä olen nähnyt :) Voisi kuvitella, että pelkästä kananmunasta ja suolasta tehty pohja maistuisi kakkupohjalle tai munakkaalle, mutta ei. Tämä toimi oikein hyvin pizzapohjana. Täytteeksi kaivoin jääkaapista mitä löytyi, melko välimerelliset täytteet ja hyvin toimi yhteen. Pizzapohja sopii paleoliittiseen, gluteenittomaan sekä LCHF- ja GI-ruokavalioon. Täytteet taas näistä kolmeen viimeksi mainittuun.

Pohja:

  • 5 kananmunaa
  • suolaa

Lämmitä uuni 200 asteiseksi. Erottele valkuaiset ja keltuaiset toisistaan. Vatkaa valkuaiset tiiviiksi vaahdoksi, vähän vielä sen jälkeen, kun vaahto jo pysyy kulhossa vaikka sen kääntäisi. Sekoita keltuaisia hieman että menevät rikki ja lisää ne sekä ripaus suolaa valkuaisiin lempeästi sekoittaen. Levitä massa leivinpaperille ja paista uunissa 10-15 minuuttia.

Lisää sitten täytteet:

  • tomaattipyrettä
  • salamia
  • fetaa
  • oliiveja
  • punasipulia
  • juustoraastetta

Paista kunnes juusto on päältä saanut kullanruskean sävyn.

Pizza maistuu muuten hyvältä seuraavanakin päivänä, eli tuo jauhoton pohja ei kärsi mitenkään jääkaappisäilytyksessä.

Valkuaisvaahto ja keltuaiset

Valkuaisvaahto ja keltuaiset

Valmis vaahto pellillä

Valmis vaahto pellillä

Esipaistettu pizzapohja

Esipaistettu pizzapohja

Pizza valmiina uuniin

Pizza valmiina uuniin

Valmista herkkua

Valmista herkkua

Mainokset
  1. 09/08/2011 20:36

    Aika häkellyttävä systeemi! Todella sitä kyllä luulisi, että pelkästä kananmunasta tehty pizzapohja maistuisi ihan munakkaalle. HS:n Nyt-liitteessä taisi olla viime viikolla testattu jauhelihasta tehtyä pizzapohjaa. Mielenkiintoista, todella…

    Itsekin olen vähennellyt hiilareita, erityisesti arkiruokailussa, vaikka en siitä blogissa oikein ole osannut kirjoittaakaan. Mutta siis tosi kiva lukea näitä sun vhh-juttuja ja saada uusia ideoita! :)

  2. 09/08/2011 20:47

    Noissa hiilarin vähentämisissä on se hyvä puoli, että se ruoka mitä saa syödä on niin normaalia, hyvää ruokaa, että se ei paista itsestään selvänä läpi ruokablogissa ellei sitä erikseen mainitse :) Sen sijaan jos alkaisi jollekin ihmepatukkakuurille, niin aika pian taitaisi jäädä kiinni ;)

    Kiitokset palautteesta muuten :) Tänään tajusin käydä kurkkaamassa sun blogin ja sehän oli hieno! Lisäsin tuonne linkkilistaan samantien ja alan seuraamaan.

  1. 09/08/2011 19:53

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: